13-19-607
Originál: Uwiklanie
Vydáno: 2011 (2007)
Obsah:
Zapletení je detektivka zcela současná, se všemi prvky, které
ta lepší část aktuální světové produkce kriminálního žánru obvykle
obsahuje: především těsné sepětí s každodenní realitou, k níž vedle
samotného procesu policejního vyšetřování patří také politický či
mediální tlak, rodinný život i kariérní ambice. Když knihu dočteme,
zjistíme sice překvapeně, že Miłoszewski si model vražedné zápletky
vypůjčil od Agathy Christie (a tudíž v onom sympaticky civilním
světě působí příliš rafinovaně), nicméně vše organicky a věrohodně
zakomponoval do postkomunistického Polska.
Detektivem je tu prokurátor Teodor Szacki, muž, který se pomalu
dostává do středního věku, i když – podobně jako mnoho dnešních mužů na
prahu čtyřicítky – se tu a tam vrací (nebo na to přinejmenším myslí) do
životního módu volnějšího, bezstarostnějšího a jiskrnějšího. A vyšetřuje
vraždu, která se stala krátce po jednom vypjatém psychoterapeutickém
sezení, při němž bylo užito novátorské metody – takzvané konstelační
terapie (účastníci sezení „hrají“ role lidí, kteří byli pro dotyčného
pacienta klíčoví); zavražděn byl právě pacient, kterému mělo sezení
pomoci, aby se vyrovnal s traumaty svého života. Szacki se probírá
minulostí terapeuta i jeho pacientů, rodinnou i profesní, a postupně
odhaluje jeden dávný zločin ještě z dob, kdy v Polsku řádila tajná
policie. Mezitím se potýká s každodenními trablemi svého úřadu, flirtuje
s mladou novinářkou a zvažuje, jak naložit se svým uvadajícím
manželstvím.
Nečekaná chvíle přichází v poslední třetině románu. Szacki tu narazí
na partu bývalých estébáků, kteří spokojeně podnikají a ze všeho nejméně
touží po tom, aby se někdo šťoural v jejich minulosti. Szackému to dají
najevo nejprve mírně, když to nepomůže, tak přitvrdí. A – světě div se –
Szacki se tu navzdory všem stereotypům o hrdinném detektivovi, který
jde za pravdou bez ohledu, jaké to pro něj může mít následky, zachová
zbaběle. Přesněji řečeno – zbaběle právě jen z pohledu toho, co
očekáváme od literární postavy. Kdyby se do podobné pozice dostal
čtenář, v devadesáti devíti případech ze sta se zachová stejně. Tenhle
krutý realistický moment patří v knize k nejlepším, ale není osamocený. V
závěru to sice autor poněkud přehání s náhlými zvraty a komplikované
spiknutí nás vrací do světa literární fikce, do té doby však čteme
solidní společensko-kritický román ze současného Polska s detektivní
zápletkou. Podobné psal Stieg Larsson, podobné se stále více prosazují i v anglosaském světě.
Skóre: 7/10
čtvrtek 8. srpna 2013
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat